30 November 2011

Ajak Bermain pukul 3.00am

Salam... nk kongsi citer sikit..

Tepat jam 5.00pm hari sabtu (26/11/2011) aku dapat call dr kakak aku. Biasalah sesi tanya khabar.... sihat x? dah mkn ke? tgh buzy ke? Soalan mcm ni dh jadi kebiasaan bagi kami sekeluarga... Maklumlah keluarga bahagia katakan... hehehe..
Dah habis sesi tanya khabar, akak aku mula citer pasal anak dia... ingatkan citer biasa2 jer.. tp kali ni lain pulak diciternya....
Katanya: Pada mlm jumaat (25/11/11), Akak aku terjaga dr tidonya dan terpandang tepat pada jam kat dinding ruang tamunya. Jarum jam menunjukkan tepat pukul 3.00am.... mcm biasalah, ruang tamu umah dijadikan bilik tido sekeluarganya... Akak aku ni ada 2 org puteri... sorg umur 1 thn dan satu lagi 3 thn...
Tolek ke kiri.. puteri bongsunya sedang nyenyak tido.. dan tolek ke kanan.... betapa terperanjatnya dia bila puteri sulungnya x de dr tmpat tido... Apa lagi dia kejutlah suaminya yg juga sedang nyenyak tido utk bgth yang puteri sulungnya hilang... habis satu rumah dicarinya... tp gagal....
Dah puas mencari akak aku terpandang pada pintu umah nya yang tertutup rapat....dan terdapat satu kerusi kat depan pintu itu... dan lebih mencurigakan lagi akak aku... kunci pintu terbukak....
Dlm ati akak aku, anak aku ni dah keluar ke?? mcm2 dlm fikirannya... lantas dia keluar mencari kat luar umah... pusing punya pusing... dia terpandang budak kecik dr jauh sedang berdiri depan tangga pangsapuri flat umahnya di tingkat 9.
Dr belakang mcm puterinya.... lantas akak aku tuju ke sana... memang sah tu anak aku...... "kakak" akak aku pemanggil anaknya... anaknya tolek dan pandang akak aku dlm keadaan pandangan yang tajam... dlm ati akak aku 'ni bukan anak aku ni'... tp dlm beberapa minit lepas tu.. anaknya menangis..... dan memanggil "papa".
Didukung papanya masuk ke umah.... dan bermulalah sesi soal jawab antara akak aku dgn anaknya....
'Kakak pi mana?' ...akak aku tanya anaknya
'kawan kakak ajak main... kakak ikut jer...' ... anaknya jawab
'kakak buat ape kat tangga tu?' .... akak aku tanya lagi
'kaka tengok kawan kakak tengah lompat2 atas tangga' anaknya menjawab.

seram sejuk akak aku dgr dr jawapan anaknya... lantas akak aku suruh anaknya tido...
tp menjadi tanda tanya akak aku skrg... :
- siapa kah kawan anaknya itu?
- mengapa anaknya dipilih?
- macam mana anaknya blh buka kunci pintu kat atas sedangkan walaupun anaknya panjat kerusi still lagi x sampai.



0 comments:

Post a Comment